Een tunnelijsbaan, in combinatie met een funbaan, naar het voorbeeld van Schaatsbaan Rotterdam https://schaatsbaanrotterdam.nl/ en Schaatsbaan Drenthe (vanaf najaar 2026) https://www.schaatsbaandrenthe.nl/, is voor Ede een haalbaar concept. Dat blijkt uit het haalbaarheidsonderzoek fase 1 en fase 2 dat de Gemeente Ede in 2024 heeft laten uitvoeren.
Een tunnelijsbaan is een aan de onderzijde goed geïsoleerde demontabele 400 meter-kunstijsbaan die overdekt is met constructie van isolerend materiaal. Door de isolatie en het beperkte volume is zo’n hal in vergelijking met een traditionele ijshal energiezuinig. Volgens de quickscan die is uitgevoerd voor Schaatsbaan Drenthe vraagt de ijsvloer van een tunnelbaan slechts 15 tot 20% van de energie t.o.v. een traditionele ijshal.
Multifunctioneel ruimtegebruik. De tunnelijsbaan is vanaf de Herfstvakantie tot en met de Voorjaarsvakantie in gebruik. Hij is demontabel en ligt tijdens het zomerhalfjaar in opslag. De ruimte is in het zomerhalfjaar dus te gebruiken voor bijvoorbeeld goed bereikbare evenementen of zomersportactiviteiten. Parkeerfaciliteiten blijven aanwezig.
- Het maken van ijs levert warmte op en het plan voorziet in levering van warmte aan afnemers die warmte nodig hebben. Dat zouden bijvoorbeeld een zwembad, een warmtenet, of industrieprocessen etc. kunnen zijn.
- Het concept voorziet ook in energieopwekking met 1600 pv-panelen op het parkeerterrein.
- Levering van restwarmte en opwekking van energie met zonnepanelen levert in theorie een energieneutrale situatie op ware het niet dat de zonne-energie in de zomer wordt opgewekt terwijl je de energie om te koelen in de winter nodig hebt.
De haalbaarheidsstudie gaat er van uit dat gedurende een winterhalfjaar ca. 115.000 tot 135.000 betalende bezoekers uit Ede en de regio zullen gaan schaatsen.
Na een eenmalige initiële investering van ca. € 8,5 mln (ervaringscijfer schaatsbaan Drenthe, te dekken ca. € 5,5 mln door Gemeente Ede en zonodig andere overheden en ca. € 3 mln. private ondernemer) is met deze bezoekersaantallen een dekkende exploitatie door een private partij zonder exploitatiesubsidie mogelijk.
Er is een private partij A Nice group https://www.anice.group/, bereid om in deze tunnelijsbaan te investeren en deze te exploiteren.